Kinderbeveiligingsmiddelen, Klachten, Kopen aan de deur

Kinderbeveiligingsmiddelen

Op deze pagina niet alleen de kinderzitjes, maar de autogordels EN kinderzitjes, omdat deze met elkaar te maken hebben.

Autogordels voorin
Volwassenen Kinderen (tot 18 jaar)
Bestuurder Passagier Groter dan 1,35m. Kleiner dan 1,35m.
Moet autogordel dragen. Moet autogordel dragen. Moet autogordel dragen. Moet in kinder- beveiligingssysteem.
Bestuurder of passagier die kleiner is dan 1,35m. mag eventueel gebruik maken van een goedgekeurde gordelgeleider.

Kinderen mogen niet in een naar achteren gericht kinderzitje op een passagiersplaats met een voorairbag worden vervoerd, tenzij deze airbag is uitgeschakeld of automatisch op toereikende wijze wordt uitgeschakeld.

Kinderen kleiner dan 1,35 m. waarvoor, vanwege hun gewicht, geen kinderzitje te verkrijgen is mogen zonodig een gordelgeleider gebruiken die voldoet aan de gestelde eisen.

De driepuntsgordel mag nooit als heupgordel worden gebruikt.
Autogordels achterin
Volwassenen Kinderen (tot 18 jaar)
Moet autogordel dragen. Groter dan 1,35m. Kleiner dan 1,35m.
Moet autogordel dragen Moet in kinder- beveiligingssysteem.
In incidentele gevallen en over korte afstand hoeven kinderen die ouder zijn dan 3 jaar, ook al zijn ze kleiner dan 1,35 m., achterin niet in een goedgekeurd kinderzitje te worden vervoerd als daar al twee kinderzitjes in gebruik zijn en er geen derde bij past.

 

LET OP!
Zij moeten dan wel de autogordel om. Kinderen die bij hun eigen (pleeg)ouders in de auto zitten moeten altijd een kinderzitje gebruiken.

De driepuntsgordel mag nooit als heupgordel worden gebruikt.
Tot 1 mei 2008 mogen in personenauto’s en bestelauto’s volwassenen en kinderen die groter zijn dan 1,35 m. op zitplaatsen worden vervoerd waarvoor geen autogordel beschikbaar is.
Alleen kinderen kleiner dan 1,35 m. waarvoor, vanwege hun gewicht, geen kinderzitje te verkrijgen is en volwassenen kleiner dan 1,35 m. mogen zonodig een gordelgeleider gebruiken die voldoet aan de gestelde eisen.

Klachten

Soms is het optreden van een politieman of -vrouw niet zoals het behoort te zijn. Politiewerk is mensenwerk en dus beseffen wij maar al te goed dat ook politiemensen fouten kunnen maken. Daarom is er een klachtenregeling die erop gericht is recht te doen aan uw ongenoegen en de gelegenheid schept voor de politiemedewerker zijn verhaal te kunnen doen.

De politie neemt klachten van burgers uiterst serieus. Op het politiebureau is een publieksbrochure beschikbaar, waarin uitvoerig wordt uitgelegd hoe u officieel kunt klagen over het politieoptreden.

Kopen aan de deur

Regelmatig staan er mensen aan de deur die u iets aan willen bieden of proberen te verkopen. Soms zijn dit diensten zoals het schoonvegen van uw schoorsteen. Heeft u belangstelling voor hetgeen u krijgt aangeboden let dan hierop:

  • Maak dan van tevoren goede prijsafspraken. Zo valt de prijs achteraf niet tegen.
  • Denk altijd goed na voor u tot koop overgaat. Het klinkt veelal erg aantrekkelijk maar aankopen aan de deur worden vaak overhaast gemaakt en vallen later tegen.
  • Als u besluit het product niet te kopen of niet gebruik te maken van de dienst zeg dit dan gewoon. "Nee" zeggen is heel normaal en echt niet onbeleefd.
  • Wilt u wel kopen vraag dan zoveel mogelijke gegevens van het product en alle koopvoorwaarden. Vraag eventueel advies aan iemand anders.

Staat er een onbekend persoon aan de deur stelt u dan allereerst de vraag:

  • Wie bent u en wat komt u doen?
  • Daarbij vraagt u naar zijn of haar legitimatiebewijs

Kopen aan de deur valt in Nederland onder de colportagewet. Als u iets aan de deur koopt vanaf € 75,- of meer, dan heeft u altijd acht dagen bedenktijd.

Politiesites