Over Infopolitie.nl

Infopolitie.nl is een website over de politie in Nederland. Het is geen website van de nationale politie, maar een particulier initiatief. Ga voor de officiële site van de Nederlandse politie naar www.politie.nl. Lees ook onze disclaimer.

(English | Russia | Oekranian)

Op 1 maart 2010 zijn de eisen voor het bromfietsrijbewijs gewijzigd. Wie vanaf die datum het bromfietsrijbewijs wil halen, moet zowel theorie- als praktijkexamen doen. Dit geldt voor iedereen die bromfiets, snorfiets of brommobiel wil rijden. Bromfietsen en brommobielen zijn herkenbaar aan de gele kentekenplaat.

Snorfietsen, waaronder de ‘spartamet’, hebben een blauwe kentekenplaat. Voor fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen, zoals scootmobiels, is geen rijbewijs nodig. Hiervoor hoeft dan ook geen examen te worden gedaan.

rijbewijs_nw

Meer verkeersveiligheid
Met het praktijkexamen wil de overheid de veiligheid van bromfietsers, snorfietsers en brommobielers vergroten. Dat is nodig, want zij behoren tot de meest kwetsbare weggebruikers. Brom- en snorfietsers hebben 7 keer meer kans op een dodelijk ongeluk dan fietsers en zelfs 25 keer meer dan automobilisten. Dat komt vooral door hun relatief hoge snelheid en gebrekkige bescherming bij een botsing of val.

In 2008 kwamen 75 brom- en snorfietsers om het leven en raakten er ruim 3000 ernstig gewond. Bijna de helft van de slachtoffers zijn jongeren. Die beseffen vaak onvoldoende de gevaren en overschatten hun eigen rijcapaciteiten. Maar ook oudere bestuurders lopen veel risico. Regelmatig veroorzaken brom- en snorfietsers zelf ongelukken. Vooral fietsers en voetgangers zijn daarvan de dupe. Van veiliger bromfietsgedrag profiteren dus ook andere verkeersdeelnemers.

De combinatie van theorie- en praktijkexamen zorgt ervoor dat beginnende bromfietsers, snorfietsers en brommobielers beter voorbereid aan het verkeer kunnen deelnemen. Bij het theoriedeel staan verkeersinzicht en regelkennis centraal. In het praktijkexamen worden kandidaten getest op veilig gedrag, goed reageren in dagelijkse verkeerssituaties en voertuigbeheersing.

Door de invoering van het praktijkdeel bouwen bromfietsers, snorfietsers en brommobielers al vóór het behalen van hun rijbewijs  verkeerservaring op. Zeker wanneer ze ter voorbereiding van het praktijkexamen lessen nemen bij een rijschool. Dankzij die ‘ervaringsuren’  raken ze minder gauw betrokken bij ongelukken, als ze later zelfstandig de weg op mogen. Zo wordt het voor iedereen veiliger.

Het praktijkexamen

Het theoriecertificaat geeft toegang tot het praktijkexamen. De kandidaat mag dan ook beginnen met rijlessen. Bij het praktijkexamen moet hij aantonen voldoende kennis, inzicht en vaardigheid te hebben voor een goede zelfstandige verkeersdeelname. Dat wordt getoetst tijdens een bromfietsrit van ongeveer een half uur op de openbare weg.

De examinator volgt op een eigen bromfiets en geeft via een portofoon routeopdrachten. Hij beoordeelt of de kandidaat veilig en verantwoord rijdt. Belangrijk criterium daarbij is hoe de kandidaat in verschillende situaties reageert op het overige verkeer. Ook beheersing van de bromfiets telt mee. Uiteindelijk bepaalt het totaalbeeld of de kandidaat aan de exameneisen heeft voldaan.

Geslaagde kandidaten kunnen het bromfietsrijbewijs aanvragen. Zij vallen gedurende 7 jaar (16-en 17-jarigen) of 5 jaar (personen vanaf 18 jaar) onder het ‘beginnersrijbewijs’. Voor hen gelden in die periode strengere regels, bijvoorbeeld een alcohollimiet van 0,2 promille. Een bekeuring voor een ernstige overtreding betekent een strafpunt. Bij 3 strafpunten (vanaf 1 oktober 2014 bij 2 punten) raken ze het rijbewijs voorlopig kwijt. Om het terug te krijgen, moet opnieuw theorie- en praktijkexamen worden gedaan.

Opmerkelijk

Nepagent op de bon geslingerd

Een man die zich op de A2 bij Breukelen voordeed als verkeersregelaar is door de politie op de bon geslingerd.

Lees meer...

Politiesites

Sponsors