Per jaar vallen er 950 doden en ongeveer 50.000 gewonden in het verkeer. Dat zijn dus bijna 3 doden en 140 gewonden per dag. Dat is veel te veel. Daarom zijn er in Nederland diverse politie-eenheden, die zich bezig houden met het verkeer op de wegen. Hieronder staan een aantal van die eenheden.

Korps Landelijke Politiediensten
Regio verkeersgroepen
De politie in je woonplaats

Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD)

volvoklpdNaast die 25 politieregio's is er nog een 26e korps, het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD). Een groot deel van de politiemensen binnen dit korps houdt zich met verkeer bezig. Je vindt ze voornamelijk op de autosnelwegen. Dit zijn de jongens en meisjes, die met die snelle opvallende en onopvallende auto's en motoren over de autobanen rijden en de verkeerszondaars uit het verkeer halen en de aanrijdingen op de autobanen behandelen.

Bij het KLPD zit ook een technische afdeling, die bijvoorbeeld de vrachtauto's van de weg halen om te kijken of deze technisch nog in orde zijn. Als een vrachtauto niet in orde is, kan het maar zo gebeuren, dat deze niet meer verder mag rijden en de lading dus omgepakt moet worden naar een andere vrachtauto.

Het KLPD heeft een grote meldkamer, die in contact kan komen met alle politieauto's in Nederland. Deze meldkamer is dan ook heel belangrijk als in Nederland iets gebeurt, waar iedere politieman in Nederland mee te maken kan krijgen. Dan heeft deze meldkamer de coördinatie en gaan alle berichten via deze meldkamer naar de politieauto's. Als bijvoorbeeld in Duitsland een ontvoering is begonnen en de daders rijden Nederland binnen en door naar Amsterdam, valt de achtervolging van de daders onder de verantwoording van deze meldkamer.

Regio verkeersgroepen

verkeerscontroleNaast de KLPD heeft elke regio een afdeling verkeer. Aan het hoofd hiervan zit een coördinator. Deze verkeersgroep bestaat ook uit twee delen, te weten een technische afdeling en een afdeling verkeershandhaving. De verkeersgroepen in de regio vind je voornamelijk op de autowegen en provinciale wegen.

De technische afdeling komt bij zware aanrijdingen onderzoeken wat de oorzaak van de aanrijding is geweest en kijkt de auto's na of deze voor de aanrijding wel technisch in orde waren. Deze mensen maken van alles wat zij hebben gevonden een proces-verbaal en dit proces-verbaal gaat naar de rechtbank. De technische afdeling houdt ook technische controles door vrachtauto's, auto's en bromfietsen stil te zetten en te onderzoeken. Bij bromfietsen wordt dan gemeten hoe hard deze kan rijden. Als dat te veel is, krijgt de bromfietser een bekeuring.

De afdeling verkeershandhaving houdt zich bezig met allerlei soorten controles, zoals snelheid, gordel, roodlicht, alcohol en valhelm. Bijna iedere regio werkt met een verkeershandhavingteam. Dit team controleert voornamelijk op snelheid, rood licht, gordels, helm en alcoholgebruik.

blazenstraatDe politie in je woonplaats

In iedere gemeente is wel een politiebureau. Daar werken ook politiemensen en één van de werkzaamheden van die politiemensen is het toezicht op het verkeer. Dit toezicht wordt voornamelijk gedaan op de kleinere wegen met behulp van bijvoorbeeld de lasergun (snelheid) of de alcotester (alcoholcontroles) of de rollentestbank (controle bromfietsen). Ook wordt gecontroleerd op "rood licht" en worden auto's aan de kant gezet voor een controle.

Zo zie je dus dat er behoorlijk wat tijd wordt besteed aan het verkeer. Dat mag ook wel, gezien het aantal doden en gewonden in het verkeer per jaar.

Opmerkelijk

Verdachte pleegt zelfmoord bij aanhouding

Een 40-jarige man uit Waalwijk heeft zich kort voor zijn arrestatie door de politie van het leven beroofd. De man werd verdacht van een schietpartij in Sprang-Capelle toen een 42-jarige fietsster schijnbaar willekeurig onder vuur werd genomen.

Lees meer...

Politiesites