{question}Ik wil motoragent worden.{/question}

Het begint bij de basis, oftewel je gaat de politieopleiding in en komt na alle school en praktijkkwartielen op een team te werken. Motorrijder is solistisch werk. Het is dus belangrijk dat je een goed fundament hebt om ook alleen je werk te kunnen doen.

De regio waar je werkt heeft een verplichting tot een aantal motorrijders. Zij moet die leveren voor evenementen, zoals begeleidingen van bijvoorbeeld wielerrondes. Een regio zal graag meer motorrijders dan het minimum willen hebben maar moet daarmee wel in een bepaalde balans blijven.

Op ons team zijn twee motorrijders en meer zullen er niet bijkomen. We hebben namelijk maar 1 motor en we hebben de verplichting om geoefend te blijven. Dat houdt in dat van mij verwacht wordt dat ik 40 procent van mijn tijd op de motor zit. Met meerdere motorrijders kan dit niet meer gehaald worden.Dat is dus wat ik bedoel met balans.

Over het rijbewijs.
Hoe lang je het rijbewijs hebt maakt niet uit. Vaak is het zelfs juist beter als je heel kort je rijbewijs hebt omdat je dan nog geen verkeerde dingen hebt aangeleerd. De opleiding voor motorrijder is behoorlijk intensief en er wordt je daar een bepaalde rijstijl in aangeleerd die je tijdens een gewone motoropleiding niet krijgt.

Overigens is het de mooiste opleiding die ik bij de politie heb gehad. Het komt er dus op neer dat je kunt solliciteren naar een plek bij de motorrijders als je je A-rijbewijs zwaar hebt en voldoende werkervaring. De werkwijze hierin zal in elke regio wat verschillen. Bovenstaande is zoals het in mijn regio (NO-Gelderland) werkt.

Politiesites