Voldoende afstand houden kan veel verkeersongevallen voorkomen. Omdat het schatten van een veilige afstand ten opzichte van voorliggers moeilijk is, bestaat een vuistregel, die u overal en altijd kunt toepassen. En die het verschil kan maken tussen het voorkomen en het krijgen van een ongeval.

Gevaarlijk en irritant

Zo'n 40 procent van alle verkeersongevallen op de wegen bestaat uit kop-staartbotsingen. Daarvan is maar liefst 90 procent het gevolg van te weinig afstand nemen. Bumperkleven is niet alleen gevaarlijk, maar wordt ook als bedreigend ervaren door de medeweggebruikers. Dit leidt tot ergernis die vaak uitmondt in agressie, met alle gevolgen van dien. Om die reden staat bumperkleven al jarenlang op plaats één in de ergernissen top-10 van automobilisten. Toch is er bij het merendeel van de weggebruikers vaak geen opzet in het spel. Ze zijn zich gewoon niet bewust van de reactie die ze bij de andere weggebruikers teweegbrengen. Vaak vindt men het ook lastig om de juiste afstand te bepalen die veilig is en waarin men het voertuig nog tijdig tot stilstand kan laten komen.

Een eenvoudige methode

Er is een eenvoudige methode om, onafhankelijk van de gereden snelheid, vast te stellen of de afstand ten opzichte van de voorligger veilig is of niet. Dit is de zogenaamde 2-secondenregeling. De 2-secondenregeling is natuurlijk geen garantie voor schadevrij rijden. Allerlei factoren spelen mee, zoals tijdstip en weersomstandigheden. Toch is 2 seconden onder normale omstandigheden een redelijk veilige marge.  Twee seconden is een absoluut minimum, meer is soms beter.

Let wel: we hebben het in eerste instantie over rijden op auto(snel)wegen. Maar ook binnen de bebouwde kom is het toepassen van de 2-secondenregeling verstandig.

2-secondenregeling: hoe werkt dat?

De 2-secondenregeling werkt als volgt: wanneer de auto voor u een vast punt, bijvoorbeeld een verkeersbord of een lasnaad in de weg passeert, telt u 2 seconden af. Passeert u na die 2 seconden hetzelfde punt, dan houdt u voldoende afstand. Passeert u het punt binnen die 2 seconden, dan houdt u te weinig afstand. Als de auto voor u plotseling moet remmen, is de kans op een botsing groot.

Methoden om 2 seconden te meten zijn, bijvoorbeeld het rustig uitspreken van de volgende tekst:"eenentwintig, tweeëntwintig" of tweeduizend-een, tweeduizend-twee" of "houdt twee seconden afstand". Of u bedenkt zelf een spreuk die 2 seconden duurt.

Veiliger en prettiger

De 2-secondenregeling kan veel ongevallen voorkomen. Maar er zijn meer redenen waarom voldoende afstand houden verstandig is. Hoe dichter u achter uw voorligger rijdt, hoe meer lak- en ruitschade u riskeert. Meer afstand betekent ook beter zicht op de weg voor u en er is voldoende ruimte voor tussenvoegers, wat een betere doorstroming oplevert. Bovendien leidt afstand bewaren tot een beter doorstroming, omdat u een beter overzicht heeft, beter kunt anticiperen en er dus minder vaak en minder bruusk geremd moet worden.

Kortom voldoende afstand betekent minder ergernis en agressie, minder gevaar en een prettiger situatie op de weg.

Vanwege de risico's die verbonden zijn aan bumperkleven controleert de politie daarom steeds intensiever bumperkleven. Voor onvoldoende afstand houden staan een aantal boetebedragen, afhankelijk van de mate van gevaarszetting. De gevaarzetting wordt bepaald door de gereden snelheid en de afstand die men (niet) houdt. Dat leidt tot hetvolgende staatje (bron OM; geldend vanaf januari 2014):

Onvoldoende afstand houden ( kleven)*
tot 80 km per uur € 280,-
snelheid > 80 t/m 100 km/u onderlinge afstand > 3 meter € 430,-
snelheid 100 km/u t/m 120 km/u onderlinge afstand > 3 meter € 600,-
snelheid 100 km/u t/m 120 km/u onderlinge afstand < 3 meter

€ 700,-