Bigtown, een voorbeeldstad in het midden van ons land heeft een populatie van zo'n 200.000 inwoners. De kern bestaat uit oude panden. De middenstand haalt voor een groot deel zijn inkomsten uit het bezoek van toeristen die de oude authentieke stad komen bezoeken.
Het centrum bestaat uit een zogenaamd autoluw gebied, een centrum waar wandelpromenades voorrang hebben, waar verkeer tussen 12:00 uur en 18:00 uur verboden is en waar het heerlijk toeven is tussen de oude grachten, de oude panden en de kleine gezellige winkels. Terrasjes staan uitgestald, het draaiorgel speelt in de straat en het heerst een algemeen gevoel van rust in het winkelgebied.
De gemeente zit echter met een probleem, een onderzoek heeft uitgewezen dat zowel toeristen, inwoners en ondernemers van deze gezellige bruisende binnenstad de stad graag willen behouden zoals deze nu is. Door het wegstrepen van een fors aantal parkeerplaatsen is in totaal nog maar plaats voor zo'n 5.000 auto's. Toch moeten dagelijks 10.000 mensen hun eerder genoemde heilige koe parkeren.
Zoals eerder gezegd: parkeren zo dicht mogelijk bij de woning of winkel, uiteraard veilig en liefst onder toezicht van een beheerder en uiteraard gratis. Dit is het moment om een parkeerbeleid op te gaan stellen. De dienst die daarvoor in aanmerking komt wordt in grote steden "het parkeerbedrijf" of "stadstoezicht" genoemd. Deze dienst, een volwaardig onderdeel van de gemeente, gaat bekijken hoe om te gaan met deze grote stroom aan auto's in relatie tot de leefbaarheid van de stad. Er worden onderzoeken gehouden, metingen gedaan, enquetes vallen bij mensen op de mat en uiteindelijk neemt men besluiten en ontstaat beleid.