Per jaar belanden in Nederland 750 personenauto's in (on)diep water. Ongeveer 50 mensen komen daarbij om het leven, onder andere door verdrinking, omdat de ramen en de deuren blokkeren.

Een Nederlandse vinding brengt daar verandering in. Het Rescue Escape Guidance System (REGS) werkt met sensoren die in de portieren kunnen worden geplaatst. Door de optredende veranderingen in druk en de aanwezigheid van water zorgen de sensoren er automatisch voor dat de zijruiten verbrijzelen. Dit nog voordat de auto definitief zinkt.

Het biedt inzittenden de gelegenheid tijdig het voertuig te verlaten en geeft hulpverleners de kans om inzittenden tijdig te bereiken. Het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) rust nog dit jaar 29 eigen auto's uit met het systeem.

REGS zorgt voor een zekere vluchtweg voor inzittenden, zodra de auto te water is geraakt. Sensoren aan de binnenzijde van de portieren activeren een systeem dat de zijruiten verbrijzelt.

Antoon Oosterhuis, één van de grondleggers: "Bij het systeem hoort verlichting die de inzittenden onder water altijd in de goede richting leidt, indien de auto in donker water zinkt. REGS blijft onder water werken doordat het direct op de accu is aangesloten. Want één ding staat na lang onderzoek vast: de elektronica in de portieren van de moderne auto werkt onder water niet meer."

Politiesites