In de vakantie of in het weekeinde er met de caravan op uit. Of U nu in Nederland op vakantie gaat of naar het buitenland gaat maakt niet uit; de veiligheid voor U en Uw gezin staat voorop.

Daarom is het van groot belang dat U, voordat U er met de caravan op uit trekt, even de volgende aandachtspunten doorneemt. Niets is onplezieriger dan voor verrassingen komen te staan.

Eigen kenteken aanhangwagen nu verplicht

Aanhangwagens en opleggers met een totaal gewicht van meer dan 750 kg moeten een eigen kenteken voeren. Zonder dat kenteken mag de aanhangwagen niet op de openbare weg worden gebruikt. Parkeren is ook gebruiken; dit mag dus evenmin.

Om een kentekenbewijs te krijgen, moet de aanhangwagen door de RDW worden gekeurd. De keuring bestaat uit een aantal technische en administratieve controles. Gecontroleerd wordt of de aanhangwagen technisch in orde is, of deze aan de toelatingseisen voldoet en of deze niet als gestolen geregistreerd staat.

Aanhangwagens en opleggers die nog niet toegelaten zijn op de Nederlandse weg, moeten aan een aantal voorwaarden voldoen om te worden toegelaten. Deze voorwaarden gelden voor aanhangwagens die al op de Nederlandse weg rijden zonder een geldig kenteken, maar ook voor aanhangwagens of opleggers die in het buitenland gekocht zijn. Is de aanhangwagen goedgekeurd, dan ontvangt de aanvrager het kentekenbewijs.

Een keuring regelt u via de klantenservice van de RDW, telefoon (0900) 0739. Vóór de keuring krijgt u een formulier opgestuurd waarin wordt gevraagd naar enkele aanvullende gegevens. Aan de hand hiervan bepaalt de RDW welke soort keuring moet worden verricht.

Nadat het formulier bij de RDW is behandeld, ontvangt de aanvrager ook een brief waarin het vervolgprocédé uitgelegd staat. De kosten van een keuring zijn afhankelijk van het soort keuring. Houd er rekening mee dat er enige tijd kan zitten tussen de aanvraag en de uitvoering van de keuring. De wachttijd verschilt per keuringsstation.

Aanhangwagens met een totaal toegestaan gewicht van minder dan 751 kg krijgen geen eigen kenteken. Op deze aanhangwagens moet een witte kentekenplaat met het kenteken van de trekkende auto zijn aangebracht.

Mistachterlicht

Vanaf 1 juni 2006 moeten aanhangwagens met een totaal toegestaan gewicht van minder dan 751 kg voorzien zijn van een mistachterlicht. Deze regel is in 1994 al opgenomen in de wetgeving, maar de ingangsdatum is destijds ingesteld op 1 januari 2005. Omdat voor 1 januari 2005 er weinig tot geen aandacht is besteed aan deze regel, is de invoering daarvan uitgesteld tot 1 juni 2006.

Tevens is de wetgeving zodanig gewijzigd, dat deze regel niet van toepassing is op een lichte aanhangwagen die wordt getrokken door een voertuig dat niet is voorzien van één of twee mistlichten aan de achterzijde.

Voor aanhangwagen met een totaal toegestaan gewicht van meer dan 750 kilo geldt de verplichting tot het hebben van een mistachterlicht alleen voor die aanhangwagens, die na 31-12-1997 in Nederland in gebruik zijn genomen.

Losse en scherpe delen

Losse delen aan een caravan, zoals bijvoorbeeld een trapje moeten tijdens de rit deugdelijk aan de caravan zijn bevestigd om te voorkomen, dat deze onderweg worden verloren. Scherp uitstekende delen zijn op een caravan niet toegestaan.

Parkeerrem

De parkeerrem moet in staat zijn de caravan in stilstand te houden, ook al staat deze stil op een helling.

Boven-en onderbouw

De boven- en onderbouw moeten stevig aan elkaar vast zitten.

Verzekering

De WA verzekering van uw auto voorziet in het algemeen ook in de WA-dekking van uw caravan. Wel dient U aan Uw verzekeringsmaatschappij door te geven dat U met een aanhangwagen rijdt.

Doet U dat niet zijn eventuele schades niet gedekt. Voor het rijden met een aanhangwagen in het buitenland dienen de letters A en F op de groene kaart te zijn vermeld. Vraag bij het ontbreken daarvan een nieuwe groene kaart aan.

Zicht rondom

De bestuurder van de personenauto moet met de aangekoppelde caravan voldoende zicht hebben naar voren en opzij en door middel van spiegels op het links en rechts achter hem gelegen weggedeelte.

Het komt vaak voor, dat de caravan achter de auto wordt gekoppeld en dat dan via de spiegel slechts de caravan zelf bekeken kan worden.

Koppeling

  • De koppeling moet voldoende stijf zijn.
  • De sluiting van de koppeling moet soepel verlopen en geborgd worden met een borgpen.
  • De verticale druk (naar beneden) onder de koppeling hoort maximaal 75 kilo te zijn. In rust moet de koppeling nagenoeg horizontaal staan.
  • Onderdelen van de koppeling mogen niet zijn aangetast door roest (oppervlakteroest daargelaten).

Hulpkoppeling

Aanhangwans/caravans met een totaalgewicht (ledig gewicht + laadvermogen) onder 750 kilo moeten zijn voorzien van een hulpkoppeling, bestaande uit een zeer stevige stalen kabel. De hulpkoppeling is bedoeld om de caravan aan de auto te laten hangen, ook al zou de trekhaak afknappen.

In de praktijk ziet de politie vaak, dat de hulpkoppeling over de trekhaak wordt gehangen. Dit is niet de juiste manier. Naast de trekhaak zit een trekhaakoog. Daar moet de hulpkoppeling aan bevestigd worden. Als de kabel om de trekhaak hangt, gaat dit effect verloren als de trekhaak af zou knappen.

Losbreekreminrichting

Een betere beveiliging is een losbreekreminrichting. Hierbij is de caravan zelf voorzien van remmen. Via een zeer lichte staalkabel en een hefboom wordt de rem aangetrokken op het moment, dat de caravan los zou schieten van de trekhaak.

De staalkabel zal breken en de caravan komt zelfstandig al remmend tot stilstand. Ook deze staalkabel moet aan het trekhaakoog worden bevestigd en dus niet over de trekhaak. De foto hiernaast toont dus de verkeerde manier van aanbrengen van de kabel.

Een combinatie van hulpkoppeling en losbreekreminrichting, samen op een aanhangwagen is niet toegestaan. De systemen hebben een tegengestelde werking ten opzichte van elkaar en zouden de werking van beiden opheffen.

Remmen

  • Onderdelen van de reminrichting moeten goed zijn bevestigd en mogen geen scheuren of breuken vertonen.
  • De remvertraging van de combinatie personenauto/caravan moet minimaal 4 m/s2 bedragen.
  • De eventuele oplooprem en automatische blokkering bij achteruitrijden moet goed functioneren.

Banden

  • Banden mogen geen beschadigingen tot het karkas vertonen en mogen niet zijn opgesneden.
  • De profieldiepte van de banden moet minimaal 1,6 mm zijn.
  • Op 1 as mag geen combinatie van radiaal en diagonale band voorkomen.

Diversen

  • De elektrische bedrading moet goed zijn bevestigd en geïsoleerd.
  • De assen mogen niet ernstig zijn verroest en geen breuken, scheuren of ernstige vervorming vertonen.
  • De wiellagers mogen niet te veel speling vertonen, slijtage/beschadiging mag niet hoorbaar zijn.
  • Veerdempers, veren en de ophanging daarvan mogen niet ernstig zijn verroest/beschadigd.
  • De deur van de caravan moet goed sluiten.

Zie ook:

Cookies

Wij gebruiken cookies om de website goed te laten werken en om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Met uw toestemming plaatsen we ook cookies van derden. Door op "Accepteren" te klikken geeft u toestemming voor het plaatsen van deze derden cookies. Klikt u op "Weigeren", dan worden deze cookies niet geplaatst.