Om met een snor- en bromfiets te mogen rijden moet je een rijbewijs AM (bromfietsrijbewijs) hebben. Zodra je je B rijbewijs (auto) haalt, krijg je automatisch ook rijbewijs AM. In het verleden, voor 2009, bestond er een bromfietscertificaat. Dat bestaat niet meer. Nu moet men examen doen.
- Twaalf procent kans op een ongeval
- Bromfietsrijbewijs
- Kenteken en kentekenbewijs
- Verplicht verzekeren
- Snorfiets
- Brommen: je mag wat harder, maar wél een helm
- Kleding ter bescherming en om gezien te worden
- Aankoop van een snor- of bromfiets
- Regels en tips.
Zeven procent kans op een ongeval
In 2022 kwamen ruim 50 brom/snorfietsers om het leven door een ongeval (Bron SWOV). Dit is ongeveer 7% van het totaal aantal verkeersdoden. Maar als je kijkt naar het aantal slachtoffers per gereden kilometer, dan is de kans om te verongelukken als bestuurder van een brom/snorfiets maar liefst 30x zo hoog als voor de inzittenden van een auto.
Het bromfietsrijbewijs
Iedere bromfietsrijder moet in het bezit zijn van een bromfietsrijbewijs. Dit is de categorie AM. Het theorieexamen kan je doen vanaf 15,5 jaar en de rijlessen en het examen kan vanaf 16 jaar.
Al in bezit van rijbewijs A of B?
Voor mensen die in het bezit zijn van een geldig rijbewijs A of B verandert er niets. Met een geldig rijbewijs A of B mag je in Nederland namelijk een bromfiets, snorfiets of brommobiel besturen. Als het rijbewijs wordt vernieuwd komt daar automatisch categorie AM (bromfiets) bij.
Kenteken- en kentekenbewijs
Iedere snor- en bromfiets moet voorzien zijn van een kenteken en een kentekenbewijs of kentekencard. Vanaf 1 januari 2014 wordt voor iedere nieuwe snor- en bromfiets en iedere gebruikte snor- en bromfiets die wordt overgeschreven alleen nog maar de kentekencard afgegeven.
Verplicht WA verzekeren
Iedere snor- en bromfiets moet tenminste verplicht WA verzekerd zijn. WA wil zeggen Wettelijke Aansprakelijkheid. Daarmee is de verzekerde gedekt voor de schade door ongevallen die door hem of haar veroorzaakt zijn. Onverzekerd op een snor- en bromfiets rijden is verboden. Ook een snor- en bromfiets die niet wordt gebruikt, bijvoorbeeld omdat de bromfiets kapot is, moet verzekerd zijn. U kunt de verzekering alleen beëindigen als het kenteken wordt geschorst. Niet verzekerd brommen of snorren kan bij het veroorzaken van een ongeval grote gevolgen hebben voor de rest van je leven.
De ontstane schade is niet gedekt en kan in principe in lengte van jaren op jou verhaald worden. De schade aan de eigen snor- en bromfiets wordt bij een WA verzekering niet gedekt. Het is dan ook raadzaam bij een relatief nieuwe snor- en bromfiets te kiezen voor een allrisk of cascoverzekering. Zo'n allrisk verzekering is wel aanzienlijk duurder dan de verplichte WA-verzekering.
Brommen en snorren is leuk, maar het houdt wel risico's in. Wanneer jij het lef hebt je aan de regels en voorschriften te houden maak je het voor jezelf en voor anderen een stuk veiliger in het verkeer. Wet levert stoer doen op? Een ritje per ambulance naar het ziekenhuis, of misschien zeggen vrienden en vriendinnen: "Het was een stoere bink."
Snorfiets
Voor de wet bestaat de snorfiets al vanaf 1976. In die tijd had een snorfiets nog verplicht trappers. Met snorfietsen mag in ons land maximaal 25 km/u gereden worden. De snorfiets is vooral populair geworden omdat er geen helmplicht was, maar sinds 1 januari 2023 is er ook een helmplicht op de snorfiets.
Opvoeren is moeilijker en kostbaarder
Vanaf medio 1996 voldoen snorfietsen in de regel aan de anti opvoerbepalingen van de Europese Unie. De snelheidsbeperkingen zijn onlosmakelijk van de constructie en de opvoerbestendigheid. Dit wil niet zeggen, dat snorfietsen niet meer opgevoerd kunnen worden. Het is wel moeilijker en kostbaarder geworden. Bovendien is het verboden en riskeer je een fikse boete en kan de snorfiets in beslag worden genomen.
Brommen: je mag wat harder, maar wél een helm
Vooral vaders en moeders met kinderen tussen de zestien en achttien jaar houden hun hart vast wanneer zoon of dochter het oog heeft laten vallen op een bromfiets. Veel vaders hebben in de zeventiger jaren zelf gebromd en scheurden op een opgevoerde Puch, Thomos, Zundapp en Kreidler naar school of naar het werk. Soms vertellen ze op feestjes nog wel eens wat opschepperig over de topsnelheden van hun karretjes tot ver boven de 80 km per uur. Máár, wanneer zoon of dochter over een bromfiets begint, kennen zij ook de verhalen van de meest afschuwelijke ongelukken.
Het is al bijna veertig jaar geleden (1975) toen het dragen van een valhelm voor bromfietsers verplicht is gesteld. De maximumsnelheid voor bromfietsers binnen de bebouwde kom bedraagt 30 km/h op het fiets/bromfietspad en 45 km/h op de rijbaan. Buiten de bebouwde kom mogen bromfietsers de snelheid opvoeren tot maximaal 40 km/h op het fiets/bromfietspad en ook 45 km/h op de rijbaan. Met ingang van 1 januari 2023 moeten zowel bromfietsers als snorfietsers een helm dragen.
Aan de hand van onderzoeken is becijferd dat de kans op een ongeval met een dodelijke afloop zeker veertig procent kleiner is door het dragen van een goede valhelm. Je hebt ook dertig procent minder kans om gewond te raken bij een ongeluk.
Het is belangrijk dat je een goede helm aanschaft, die een goede pasvorm heeft, goed onderhouden wordt en op de juiste manier wordt gebruikt. Bijvoorbeeld je helm op je hoofd zetten zonder deze vast te maken biedt absoluut geen bescherming.
Alleen goedgekeurde valhelmen dragen is toegestaan. Dat geldt ook voor de passagier die wordt meegenomen. Een goedgekeurde helm kun je herkennen aan het E4 keuringsmerk. Soms staan er nog meer keuringsmerken aan de binnenzijde van de helm. Dit betekent meestal dat de helmen ook voor andere landen gekeurd zijn. Een helm met een zogeheten TUV-keuring (Duitsland) voldoet aan nog strengere eisen dan die voor Nederland gelden. Het is verstandig om de start van je bromfietscarrière te beginnen met een hagelnieuwe valhelm.
Na een ongeval waarbij de helm gelukkig de klap heeft opgevangen, is het belangrijk dat de helm vervangen wordt. Een valhelm bestaat uit een binnenschaal en een buitenschaal. Veelal is de binnenschaal door de klap ingedeukt en kan daardoor geen eventuele tweede klap opvangen. Neem geen risico en investeer na een ongeluk in een nieuwe helm. De oude helm heeft al een hoofdletsel weten te voorkomen en heeft daarmee zijn werk gedaan.
Geen geschilder of airbrush op je valhelm
Veel jongeren willen niet opgaan in de grijze massa. Met een opvallende valhelm op het hoofd weet menigeen zich te onder scheiden. Een prachtige airbrush of het creatief beschilderen van de helm maakt de helm zwakker en biedt dus onvoldoende bescherming. Verf kan agressief inwerken op de kunststof. Dat zwakker worden is met het blote oog niet te zien. De helm lijkt even sterk als voor de schilderbeurt. Niet doen dus.
Soms wordt een helm smerig. Het is niet slim om de helm schoon te maken met bijtende chemische schoonmaakmiddelen, zoals bij voorbeeld aceton of thinner. Krassen op het vizier van de valhelm maakt jezelf erg kwetsbaar in bet verkeer. De krassen belemmeren een optimaal zicht en goed zicht is een absolute voorwaarde voor veilig brommen. Het spreekt voor zich dat scharnieren en sluitingen goed moeten werken. Een niet al te oude en goed onderhouden valhelm biedt bescherming in de jungle die verkeer genoemd wordt.
Veel gehoorde commentaren over de helm zijn:
- "Bah, nu moet ik zo'n piespot op mijn hoofd zetten".
- "Geen gezicht. Je hoort weinig, mijn bril zit klem en mijn haar wordt vet en raakt uit de krul".
- "Het staat me oenig. Je moet het ding meesjouwen en in de zomer lijkt het wel of je hoofd van je romp broeit".
Tja, zo'n valhelm is een lastig ding. De veel gehoorde argumenten tegen het dragen van de valhelm zijn in een groot aantal gevallen te weerleggen.
Slecht horen.
In de eerste plaats gaat het om je eigen veiligheid. Slecht horen hoeft niet. Er zijn helmen in de handel met twee zogenaamde geluidskamertjes, waarin precies je oorschelp past.
Bril.
Voor brildragers kan het dragen van een helm wat lastig zijn. Bij een goed passende helm wordt het ongemak tot een minimum beperkt.
Vet haar.
Dit komt meestal door de kunststof voering van de helm. Een stukje katoen of linnen bevestigen aan de binnen kant van de helm doet wonderen. En de krullen in het haar? Deze gaan er ook uit wanneer je zonder helm op een bromfiets rijdt.
Meesjouwen helm.
Het meesjouwen van de valhelm is wellicht lastig, maar niet noodzakelijk. Men kan een speciaal helmslot aanschaffen en de helm kan op de bromfiets worden achtergelaten. Bij warm weer is eigenlijk niets in het verkeer een pretje. De bromfiets is, zelfs met helm, een redelijk koel vervoermiddel. Fietsend tegen een klein heuveltje op, zorgt dat het vocht uit bijna al je poriën vloeit. Het openbaar vervoer is bij warm weer ook geen pretje. Zeker niet in een overvolle bus.
Kleding ter bescherming en om gezien te worden
Op de bromfiets is het raadzaam om kleding te dragen in lichte en felle kleuren. Vooral in de avond en bij slecht weer vallen bromfietsers in grijze of zwarte kleding niet goed op in het verkeer.
De kans geschept te worden door een auto is groot. Zeker op de weg buiten de bebouwde kom. De kleding moet warm genoeg zijn. Het is geen pretje om klappertandend op je bromfiets te zitten. Bovendien is het nog gevaarlijk ook. Kou zorgt voor een verminderd reactievermogen en met steenkoude handen is het lastig te remmen. Bij regen is het wijs om opvallende waterdichte kleding te dragen.
Goede kleding kan ook bescherming bieden bij een ongeluk. Te denken valt aan een jack met extra versteviging op schouders en ellebogen en soepele handschoenen. Bij warm weer is het niet verstandig om met een korte broek te gaan brommen of snorren. Bij de eerste beste 'schuiver' loop je de kans op zéér pijnlijke schaaf wonden.
Aankoop van een snor- of bromfiets
Het gaat niet alleen om een goed snorrend motortje. Lang niet iedereen koopt een splinternieuwe bromfiets. Talloze occasions worden zowel door handelaren als door particulieren aangeboden. Voor de kopers van tweedehands bromfietsen is het uitkijken geblazen. Het gaat niet alleen om een lekker snorrend motortje. Ook voor bromfietsen tellen tal van voorschriften en door het maken van een proefrit kun je een miskoop enigszins voorkomen.
De voorschriften voor bromfietsen gelden in de regel ook voor snorfietsen. Het is verstandig deze pagina, waarin een groot aantal voorschriften worden opgesomd, te gebruiken wanneer je een tweedehands snor- of bromfiets wilt kopen.
Een bromfiets moet voorzien zijn van een bel of hoorn, die goed hoorbaar moet zijn. Aan de voorzijde moet een koplamp zitten met wit of geel licht. Ook een achterlicht is verplicht.
Zéér belangrijk is een goed stuur. Zo'n stuur moet loodrecht in de voorvork zitten. Vaak is na een botsing met brom- of snorfiets de voorvork iets ontzet. Het stuur zit niet meer goed. Vaak spoort het voorwiel niet goed meer en het stuur kan gemakkelijk los gaan zitten. Bij het maken van een proefrit kom je gemakkelijk achter dit euvel door flink te remmen of door héél even het stuur los te laten. Wanneer de brom- of snorfiets naar één richting trekt, is het foute boel.
De wielen van een bromfiets moeten beide zijn voorzien van tenminste een goed werkende rem. Wettelijk is bepaald dat als je met een snelheid rijdt van 25 km/h, en remt met beide remmen, dat je dan binnen 6 meter stil kan staan, of bij een snelheid van 40 km/h, dat je stil staat binnen 15,4 meter.
In de regel heeft elk mechanisme onderhoud nodig. Dat geldt zeker voor de remmen, Wanneer je een bromfiets aangeboden krijgt waarvan de remmen niet goed werken, kun je er bijna van uit gaan dat de aanbieder met het noodzakelijke onderhoud niet zo nauw heeft genomen. Vaak betekent dit, dat je als koper voor flinke onkosten komt te staan.
Let op dat de gaskabel soepel gaat. Dat geldt ook bij een bromfiets met versnellingen voor de koppeling. Een aandachtspunt is natuurlijk ook de uitlaat. Zo’n uitlaat moet behoorlijk geluid dempend en over de hele lengte gasdicht zijn.
Wat is een tweedehands brom- of snorfiets waard?
Heel wat jongeren steken hun verdiende geld van een kranten wijk of het vullen van vakken in een supermarkt in een brommer of snorfiets. Heel veel jongeren en vaak ook voor de ouders is het een vraag: wat is een tweedehands brom- of snorfiets waard?
Op deze vraag is geen goed antwoord te geven. De waarde is afhankelijk van veel factoren. Van invloed zijn bijvoorbeeld het bouwjaar, het aantal gereden kilometers en de technische staat van onderhoud. Een niet onbelangrijke factor is de populariteit van het model.
Particulier moet het flink goedkoper zijn. Wanneer bijvoorbeeld een bromfiets particulier wordt aangeboden, is het wijs om vooraf bij handelaren binnen te stappen. Je kunt bouwjaren, kilometerstanden en dergelijke wat vergelijken in relatie tot de vraagprijs. In principe moet de vraagprijs bij een particulier flink lager zijn dan bij de handelaar wanneer het gaat om een vergelijkbaar model.
Wanneer de prijzen nagenoeg gelijk zijn, is het verstandiger om de brom- of snorfiets bij een erkende handelaar te kopen. In veel gevallen kun je dan bij problemen te terugvallen op een garantieregeling.
Regels en tips.
Het is verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar of hinder voor andere weggebruikers ontstaat. Het is kortom bij wet verboden je onveilig in het verkeer te gedragen. Voor de (eigen) veiligheid is het belangrijk dat bromfietsers weten dat aan het gebruik van brom- of snorfiets een aantal regels is verbonden. Wie zijn eigen en de veiligheid van anderen serieus neemt, die heeft het lef zich aan de regels te houden.
Zoals reeds vermeld moet een berijder van brom- of snorfiets minimaal zestien jaar zijn. Voor jongeren onder de zestien is het verboden om, ook al is de motor afgezet of als de motor kapot is, op een brom- of snorfiets te rijden.
- Houd minimaal één hand aan het stuur.
- Zorg dat je voeten goede steun hebben.
- Het is verboden een fiets, of een andere brom- of snorfiets te trekken of te duwen.
- Brom- en snorfietsers mogen niet met zijn tweeën naast elkaar rijden. Ook niet naast een fietser.