Vanaf 1 september 2005 zijn brom- en snorfietsen voorzien van een eigen kentekenbewijs en kentekenplaat. Bij dat kentekenbewijs horen alle relevante technische en persoonsgegevens. Vanaf 1 januari 2014 is het kentekenbewijs vervangen door de kentekencard.
- Waarom
- Wanneer
- Voor welke voertuigen
- Hoe ziet het kentekenbewijs er uit
- Hoe ziet de kentekencard er uit
- Hoe ziet de kentekenplaat er uit
- Wie mag een kentekenbewijs/card en plaat hebben
- Welke bromfietsen krijgen een bromfietskenteken?
Iedere bromfietser moet moet in het bezit zijn van een rijbewijs AM. Op deze pagina gaat het over het bromfietskenteken. Het bromfietsrijbewijs wordt op deze pagina besproken.
De registratie en het beheer van het kentekenregister is een taak van de Dienst Wegverkeer (RDW). Met ingang van 1 januari 2007 mag een brom- en snorfiets alleen nog met eigen kentekenbewijs (card) en kentekenplaat op de openbare weg rijden.
Waarom de kentekenplicht voor brom- en snorfietsen?
Met de kentekenregistratie worden de technische gegevens van alle Nederlandse brom- en snorfietsen en de persoonsgegevens van de eigenaar/houder geregistreerd.
De overheid wil daarmee de verkeersveiligheid vergroten, criminaliteit beter aanpakken, de aansprakelijkheid duidelijk vaststellen en de verzekeringsplicht beter handhaafbaar maken. Veel Europese landen, zoals Duitsland, hebben ook een nationale kentekenregistratie.
Wanneer is de eigen kentekenregistratie ingevoerd?
De kentekenregistratie voor brom- en snorfietsen is op 1 september 2005 begonnen. Voor deze datum waren ze voorzien van een verzekeringsplaat. Nieuwe brom- en snorfietsen zijn vanaf die datum alleen nog verkocht met kentekenbewijs en bijbehorende kentekenplaat. Vanaf 1 januari 2007 is een eigen kenteken(bewijs) voor alle brom- en snorfietsen verplicht. Vanaf 1 januari 2014 is het kentekenbewijs vervangen door de kentekencard.
Voertuigen die niet onder de kentekenplicht vallen, zijn:
- Fietsen met trapondersteuning die niet harder kunnen dan 25 kilometer per uur en waarbij gebruikers moeten blijven trappen voor aandrijving;
- aangewezen bromfietsen deze verplichting niet hebben. De meest bekende is de Segway. Maar er zijn ook aangewezen de Trikke, Zappy3, Stint, Swing, Virto, Paukool en Robstep Robin-M1. De volledige lijst is te vinden op RDW.nl
- Motorrijtuigen die niet harder kunnen dan 6 kilometer per uur;
- Gehandicaptenvoertuigen met een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur die speciaal zijn ingericht voor gebruik door een iemand met een handicap en niet breder zijn dan 110 cm.
- Motorrijtuigen die bestemd zijn om door een voetganger te worden meegevoerd.
Niet voor alle typen voertuigen is in de wetgeving exact bepaald of het voertuig kentekenplichtig is. Deze wetgeving wordt momenteel uitgewerkt. De hierboven opgenoemde opsomming is daarom niet compleet.
Hoe ziet het kentekenbewijs eruit?
De kentekendocumenten zien er hetzelfde uit als die van personenauto's. Op het document staan grotendeels dezelfde gegevens.
Het deel IA (voertuigbewijs) omvat de technische gegevens van de brom- en snorfiets. Op het deel IB (tenaamstellingsbewijs) staat de naam- en adresgegevens van de eigenaar/houder en de datum waarop de brom/snorfiets op naam is gesteld.
Deel II (overschrijvingsbewijs) is nodig bij de overdracht van het voertuig, zoals bijvoorbeeld in geval van verkoop.
Hoe ziet de kentekencard eruit?
De kentekencard vervangt beide delen van het kentekenbewijs. Dus op één card staan zowel de gegevens van het voertuig, als van de tenaamgestelde. Ook is de card voorzien van een chip, waar al deze gegevens ook op staan. Het overschrijven van een voertuig gaat nu door middel van een 9 cijferige code, die na iedere verkoop ook nog eens wijzigt. Hiermee wordt misbruik zoveel mogelijk voorkomen.
Hoe ziet de kentekenplaat eruit?
Vanaf 1 januari 2007 hebben dus alle brom- en snorfietsen op de Nederlandse weg een eigen kentekenplaat.
Ook de oranje en gele plaatjes op het voorspatbord van de brom- of snorfiets zijn vanaf dat moment afgeschaft.
Zowel voor bromfietsen als voor snorfietsen is een nieuwe kentekenplaat geïntroduceerd. Dit is een staand model van 10 bij 17,5 cm en een liggend model van 14,5 bij 12,5 cm. De afmetingen zijn zo gekozen dat de plaat in de meeste gevallen op het achterspatbord past.
Ook bevatten beide platen verschillende veiligheidskenmerken die fraude met de kentekenplaat tegengaan. Bromfietsen hebben één gele retroreflectieve kentekenplaat met zwarte tekens, snorfietsen één lichtblauwe kentekenplaat met witte tekens. Dit kleurverschil zorgt voor een goed onderscheid tussen brom- en snorfiets.
Het is niet mogelijk om voor historische brom- en snorfietsen een historische kentekenplaat aan te vragen.
Wie mag een kentekenbewijs/card voor een brom- en snorfiets hebben?
Alle inwoners van Nederland van zestien jaar en ouder mogen een brom- en snorfiets op naam hebben. Bij de tenaamstelling moeten zij hun leeftijd met een geldig, origineel legitimatiebewijs kunnen aantonen.