Tarieven, Telefoonlijn politiefuncties, Technische recherche, Telefonische helpdeskfraude, Telefoonterreur.

Tarieven

Het kan gebeuren dat u op een dag een brief binnenkrijgt van het CJIB, het Centraal Justitieel Incassobureau in Leeuwarden. In die brief wordt uitgelegd dat u een overtreding hebt begaan en dat u dus een bekeuring moet betalen. Het is mogelijk dat u daar helemaal niets van gemerkt hebt. U bent dan -zoals de politie dat noemt- ''op kenteken'' bekeurd. Bijvoorbeeld bij snelheidscontroles zal dat vaak gebeuren.

Het nummerbord van uw auto is gefotografeerd en omdat het kenteken op uw naam staat, krijgt u de bekeuring. Het is daarbij niet belangrijk wie er in de auto gereden heeft, de eigenaar van de auto of tenaamgestelde van het kenteken krijgt de bekeuring thuis gestuurd. Deze moet eerst betaald worden, daarna kunt u beroep aantekenen.

Het Incassobureau informeert u over de mogelijkheden. Over bekeuringen die via het Centraal Incassobureau aan u worden toegestuurd, kan de plaatselijke politie geen informatie meer verstrekken. Het kan zijn dat de overtreding in een andere plaats gepleegd is, of dat de bekeuring al door de plaatselijke politie verwerkt is en doorgestuurd. Blijft natuurlijk nog een vraag over, wat kost een bekeuring?

Telefoonlijn politiefuncties

De telefoonlijn politiefuncties is bedoeld om 'even de telefoon te grijpen' om te horen waar een passende politiefunctie vacant is. De medewerkers van deze telefoonlijn hebben direct zicht op alle vacante functies in de korpsen.

Het gratis telefoonnummer van de telefoonlijn politiefuncties is 0800 - 6096. De lijn ondersteunt sollicitanten EN politiekorpsen.

Technische recherche

De Technische Recherche richt zich op het veiligstellen van sporen als er een misdrijf is gepleegd. Bij een eenvoudige woninginbraak of bij kapitale delicten als moord en doodslag gaan de rechercheurs van de Technische Recherche op zoek naar ''stille getuigen'', zoals vingerafdrukken, voorwerpen die op de plaats van het delict zijn achtergebleven en andere sporen.

In het laboratorium worden deze ''stille getuigen'' minutieus onderzocht en er wordt bekeken of deze in relatie kunnen worden gebracht met mogelijke verdachte personen.

Telefonische helpdeskfraude

Telefonische helpdeskfraude is een  vorm van cybercrime waarbij er contact plaatsvindt met iemand die zich voordoet als medewerker van Microsoft of een ander softwarebedrijf. Bijvoorbeeld een ‘security-expert’ of ‘technician’. Tijdens het contact zegt de crimineel dat er problemen op uw computer zijn ontdekt en zal aandringen op snelle maatregelen om het bestaande probleem te verhelpen en grote(re) problemen te voorkomen. De crimineel is bereid om tegen betaling de zogenaamde problemen te verhelpen. Telefonische helpdeskfraude is een criminaliteitsvorm die nog altijd veel slachtoffers maakt. Slachtoffers lijken willekeurig gekozen te worden.

Telefoonterreur

De politie kan vrij weinig doen aan stalken via de telefoon. Het probleem is namelijk, dat nooit precies het bewijs geleverd kan worden wie de stalker is.

Wat kunt u wel doen. U kunt een melding neerleggen bij KPN-Telecom. Zij zullen gedurende een bepaalde periode uw telefoon monitoren door de telefoonnummers bij te houden. Indien er telkens een zelfde nummer terugkeert op momenten dat u door de stalker gebeld wordt, krijgt de bezitter van dit nummer een waarschuwing met de dreiging dat zijn abonnement afgesloten zal worden. Helaas kan men hiermee niet voorkomen, dat de stalker vervolgens via een telefooncel gaat bellen.

Een ander mogelijkheid is de telefoonfilter of telefoonblokker. Dit apparaat kan die ongewenste gesprekken blokkeren. 

Cookies

Wij gebruiken cookies om de website goed te laten werken en om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Met uw toestemming plaatsen we ook cookies van derden. Door op "Accepteren" te klikken geeft u toestemming voor het plaatsen van deze derden cookies. Klikt u op "Weigeren", dan worden deze cookies niet geplaatst.